מאמרים | עבודת ביוגרפיה ויעוץ ביוגרפי

עבודת ביוגרפיה ויעוץ ביוגרפי

עבודת הביוגרפיה במובנה המצומצם, מטרתה לאפשר אוביקטיביזציה של הביוגרפיה. הביוגרפיה, כאשר היא נחה במחשכים הלא מודעים, צוברת כוח כפייתי אשר מתווה את מהלך חייו של האדם ללא התערבותו הפעילה. מתוך עבודת הביוגרפיה אנו לומדים כי ארועי חיינו כפי שהם רשומים בזכרוננו מהווים חצי מציאות בלבד. רק החדרתם בחשיבה והארתם במשמעות יכולה להפוך אותם למציאות שלמה. חוקי הביוגרפיה הנלמדים בקורס מאספקטים שונים מהוים עולם מושגים אשר מהווה תנאי ראשון לתהליך אוביקטיביזציה כזה.
 
כאשר האדם רואה לראשונה את הביוגרפיה שלו באופן מציאותי מתחיל תהליך המשפיע במישורים שונים. ראשית אין האדם מרגיש צורך להתגונן ולהסתיר את הביוגרפיה שלו, הוא עובר תהליך של הזרה, כאשר הוא פחות ופחות מזהה את עצמו עם עצם הארועים הביוגרפיים וחווה את עצמו יותר ויותר כסופר אשר כתב אותם, אשר ישותו יכולה להפוך ולהיות משוחררת ממה ש'נכתב' ולעשות את דרכה לכתוב פרקים חדשים, אשר אינם מוכתבים ע"י הישנים. אלה הם צעדים ראשונים שיכול אדם לעשות לקראת חופש.
 
לעבודת הביוגרפיה השלכות ניכרות מבחינה חברתית. הכוחות האנטי-חברתיים בימינו מתבטאים בין היתר בחוסר האיזון ביחס שלנו לזולת לעומת יחסנו לעצמנו. בעוד שאת עצמנו אנו חווים כעולם מלא, רב-שכבתי, עשיר ורב פנים, את הזולת אנו חווים בדרך כלל כקריקטורה חד מימדית אשר נבנית ע"י העצמה של כוחות הסימפטיה והאנטיפטיה שלנו כלפיו. חוסר איזון זה יוצר את חווית הניכור, הזרות ואי ההבנה אשר מאפיינים את הסיטואציה החברתית של ימינו. היכולת לנתק את שכבות הביוגרפיה המוצנעות שלנו מישותנו הפנימית ולהוציאן לאור העולם, גורמת לנו לחוות את עצמנו קטנים יותר, ולהיות פחות מלאים בעצמנו. עבודה זו צריכה להעשות בו זמנית עם פיתוח גובר והולך של ענין בזולת, כך שבמקביל לצמצום חווית האני הארצי שלנו יש הרחבה של חווית האחר כעולם מלא, כחידה מורכבת, כישות רבת סוד הצופנת רבדים שונים של משמעות.
 
יצירה נמשכת של איזון חדש מסוג זה יכולה להיות אבן היסוד לחיים חברתיים חדשים, אשר אינם מבוססים על יחסי אני- לז במובן הבובריאני אלא על יחסי אני-אתה כישויות אשר מסוגלות למפגש של אמת.
 
היעוץ הביוגרפי במובן הרחב יותר, מנסה להתמודד עם מגוון המצוקות הנפשיות והבעיות שמציבים חיי היום יום בפני האדם. בעיות של זוגיות, יחסים, עבודה וקושי נפשי. היעוץ הביוגרפי דוחה את המושגים של נורמלי ולא נורמלי כרלבנטיים לתהליך, ורואה כל אדם כניצב בדרך רוחנית אשר ראשיתה בנקודת המוצא הארצית האישית וסופה בהתקדשותו של האדם כישות רוחית מודעת, עצמאית ויוצרת, שוות ערך בעולמות העליונים. מצוקות הנפש ואתגרי החיים הם כולם סימני דרך אינדיבידואליים במסע הזה. ייחודו של הייעוץ הביוגרפי הוא ביכולתו להכניס את הקשיים של ההווה אל תוך הפרספקטיבה הזו ולהפוך אותם ע"י כך לבעלי משמעות. מתברר כי בשחר המאה ה- 21 נסיונות להתמודד עם שאלות נפשיות ללא רוחב המבט הרוחני מובילים יותר ויותר למבוי סתום. בדרך של הייעוץ הביוגרפי קשיים נפשיים, הדרך הרוחנית והשאלה החברתית משיקים זה לזה פעם אחר פעם, וניתן לראות כי אין בעצם אפשרות להתמודד עם האחד ללא התמודדות עם השניים הנותרים. המפגש של שלושת המישורים הללו מהווה ביטוי לכך שהאנושות ככלל חוצה את הסף של עולם הרוח באופן לא מודע. לכן שאלות שנראות כשאלות ארציות הן בו זמנית התרחשות על-חושית.
 
הייעוץ הביוגרפי מתכלל גישות פסיכולוגיות בנות זמננו, ולוקח מהן את ההיבט המסוים שהצליחו לשפוך עליו אור. בדרך כלל מתברר כי גישות אלה הן חלקיות מאד ביחס לתמונת האדם השלמה של האנתרופוסופיה. תמונה זו מהווה מקור השראה בלתי נדלה בהתמודדות עם השאלות אשר מביאים הנועצים ליעוץ הביוגרפי. הקורס ליועצים ביוגרפיים פותח את שעריו בפני אנשים המעונינים לסייע לאחרים במצוקותיהם ומרגישים כי הדרך להכשרתם היא מתוך השפע אותו יכולה האנתרופוסופיה להציע.

מעוניינים להרשם לתוכנית הכשרה ליועצים ביוגרפיים?
מלאו את הפרטים ואחד היועצים שלנו יחזור אליכם.
כן, אני רוצה להמשיך להיות בקשר!
תודה על פניתכם
ההודעה התקבלה במערכת,
נציג שלנו יחזור אליכם בקרוב.
בית ספר ליועצים ביוגרפיים
ביה"ס לייעוץ ביוגרפי נוסד ב-1998 ע"י דני אמן. הוא פועל כיום בירושלים ובקיבוץ עינת ומציע תוכנית הכשרה תלת שנתית ליועצים ביוגרפיים. בנוסף הוא מציע לעיתים קורסים וסדנאות שונות.
ביה"ס ליועצים ביוגרפיים בישראל שם לו למטרה לתרום לבנית התשתית של תרפיה רוחנית אנתרופוסופית אשר הולכת ומתהווה בזמננו כביטוי לישות העמוקה ביותר של רוח הזמן, אשר מבשרת מרפא למכאובי הנפש העמוקים ביותר של האדם. ביה"ס הכשיר חמישה  מחזורים של יועצים אשר רבים מהם עוסקים באופן פעיל בייעוץ ביוגרפי ופונה עכשיו להכשרת המחזור השישי.